2020/05/24

Tour de Gyűrűsi-löszvölgyek #2 Buglyos tátorján nézőben 2020

Áprilisi tátorjánozás a Gyűrűsi-löszvölgyek három helyszínén.

Az első - még általam be nem járt - völgyoldalt héricsezés közben szúrtam ki, ...

... majd vettem szemügyre közelebbről.

A tátorján gömbforma hajtásrendszere fehér összetett fürtvirágzataival könnyen észrevehető ...

... a löszpusztagyepben.

A buglyos tátorján (Crambe tataria) ...

... fokozottan védett (100000 Ft) ...

... melegkori maradványnövényünk.

Az ország mindössze öt pontjáról ismert, ...

... a hazai állomány legnagyobb része a Gyűrűsi-löszvölgyekben él.

Keresztes virágait ...

... csak 4-5 éves korában hozza először.

Vegetatív egyed a virágzó mellett.

A magjai csírázásához szükséges csupasz felszínt sokszor a legelő állatok taposása teremti meg, ...

... a legeltetés elmaradása nyomán fellépő cserjésedés, ...

... illetve kompetítor pázsitfüvek és özönnövények veszélyeztetik.

A második helyszínen ...

... megfigyelhető az élőhely-rehabilitáció.

A honi cserjék ...

... és agresszíven terjedő bálványfa ellen ...

... szárzúzással próbálnak védekezni.

Ezen a részen csak néhány vegetatív tövet találtam.



A völgy egy másik pontján járva a szemközti oldalon tűnt fel egy fehér folt: ...

... jól látható a növény küzdelme, ...

... és egy másik egyedé is.

A harmadik példány.

Végül ebben a völgyben még egy cserjésedő oldalon próbálkoztam, ...

... és egy vegetatív tövet leltem.

 A harmadik völgyet az eddigiekhez képest más irányból közelítettem meg, ...

... de nem csak emiatt látványos a változás.

Jól láthatóak az élőhely megóvása érdekében tett erőfeszítések, ...

... a cserjeirtás, ...

... a szántó visszagyepesítésének eredménye, ...

... fák telepítése.

Az élőhelykezelés más védett növényekre is jótékony hatással van: érdes csüdfű (Astragalus asper) a tátorján mellett.

Kisfészkű hangyabogáncs (Jurinea mollis).

Képek a völgyről és a tátorjánról.














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése