2017/10/08

Tour de Szent Jakab zarándokút #6 Kisbér - Pannonhalma

6. szakasz: Kisbér - Pannonhalma, 27,5 km (papíron), 2017. augusztus 6.

Nehéz volt reggel elhagyni a luxusszállást, miközben az ég(iek) is marasztalt(ak), mert besötétült és megdörrent, de sokáig nem várakozhattunk, így nekiindultunk immár hárman.

Szemerkélő esőben keltünk át a Concó-patakon. Sajnos, az út a szeméttelepen és aranyvesszővel benőtt réten vezetett keresztül.

Itt már vállalható a határ haragos égháttérrel, de legalább nem tűzött a nap, és nem volt 38 fok.

A távolban Ászár: jobbra a római katolikus Szent György templom, balra a református templom tornya magasodik.

A Pityer-domb szőlősorai között tűnt fel ez a toronyszerű épület, ...

... ami felirata miatt emblematikus a zarándokoknak. Lébény a maival együtt még háromnapi járásra volt.

Egy pillantás Kisbér felé ...

... és előrefelé a 228 méter magas Bársonyos-hegyre.

Üde rét a Börcsházi-árok völgyében.

A szőlődombokról egészen a Bakonyig ellátni: középen a Kőris-hegy (709 m).

A következő célpont Bársonyos temploma, ...

... de a napi végpont is feltűnt először: Pannonhalma.

A község címerében fellelhető arany szőlőfürt és szőlőmetszőkés is mutatta, hogy az Ászár-Neszmélyi borvidéken jártunk.

A római katolikus Szeplőtelen Fogantatás templom 1765-1770 között épült. Éppen a mise végére futottunk be, de a plébánost már nem találtuk, hogy pecsétet kérjünk az útlevelünkbe.

A templom falán I. világháborús emlékmű.

A római katolikus plébániaház 1848-ban épült klasszicista stílusban a pannonhalmi bencések nyaralójának. A majdnem az enyészetté váló épületet 2002-ben újították fel.

Emlékkő az 1956-os hősöknek.

Terméskőből készült kereszt Szűz Mária szoborral.

A Helytörténeti Kiállítás épületénél találtunk működő csapot, padot, így megebédeltünk. Közben autó érkezett - a helyiek hathatós intézkedése nyomán -, amiből kipattant egy néni a pecséttel a kezében.

Élni tudni kell.

A szántók monotóniáját néha megtörték az ereket kísérő rétek.

A Cuhai-Bakony-ér.

Még mindig nagyon messze.

Sándormajor takarmánykeverő üzeme jelezte, hogy megérkeztünk Tápszentmiklósra. Sok látnivaló nem akadt a kis faluban, de a település országosan ismert családbarát és szociális intézkedéseiről, illetve az iparűzési és az építményi adó eltörléséről.

1835-ben készült el a helyi védelem alatt álló református templom.

1768-ra épült fel barokk stílusban a római katolikus Nepomuki Szent János templom.

Világháborús emlékmű. Közben nyugatról villámlás és mennydörgés ösztökélt lépteink szaporázására.

Gondozatlan régi temető. Hiába siettünk, 500 méter lehetett még hátra, hogy fedett helyre érjünk a szomszédos Tápon, de a kertek alatt leszakadt az ég.

A tápi skanzenbe érve már a nap is előbújt, megszárítkoztunk, pihentünk, szilváztunk.

A skanzent a Hegysor utca 18-19. században épült parasztházaiból alakították ki.

Az épületeket 1970-ben nyilvánították védetté.

A falunak ez a része megmenekült az 1881-es tűzvésztől, ...

... így a műemlék együttes élő múzeumként mutatja be a hajdani faluképet.

Komplett háborús emlékmű: 1848/49, I. és II. világháború, 1956.

A római katolikus Szentháromság templom 1764-ben épült barokk stílusban.

Szűz Mária szobor.

A 2015-ben felújított sétány a templom mögötti Kálváriadombon ...

... faragott fa stációkkal.

Tápról egy mélyút vezetett ki a sárga sáv turistajelzéssel ...

... a szőlők és gyümölcsösök közé.

A Nyalka-Kishegyen látható keresztképet 2005-ben áldotta meg dr. Horváth Ciprián plébános.

Követtük a kagylót ...

... ma egészen Pannonhalmáig.

A szintén Nyalka-Kishegyen álló emlékoszlopnál áldotta meg 2013-ban az egész magyarországi Szent Jakab zarándokutat dr. Várszegi Asztrik bencés főapát.

Minden nyom oda vezet, ...

... de előbb át kellett haladnunk a Kisnyalkai-cseresen, miközben ismét sötét fellegek gyülekeztek.

A Ress család állíttatta kereszt 1906-ból Tóthegyen. Itt már nagyon elszürkült, megérkezett az első zápor és előkerültek az esőgúnyák. Miközben felfelé másztunk, még a jelet is szem elől tévesztettük.

Felérve a 257 méteren lévő 2012-ben átadott 20 méter magas Boldog Mór kilátóhoz, kaptunk egy kis esőszünetet, de a viharos szélben meg sem kíséreltem a feljutást.

A domboldalból is szép kilátás nyílt a Sokorói-dombságra, a Pándzsa-völgyre, a patakon létrehozott halastavakra és Ravazd községre.

A Kálvária barokk stílusban készült 1724-ben.

A római katolikus Boldogasszony-kápolna 1714-25 között épült barokk stílusban, eredetileg plébániatemplomnak. Homlokzatát 1865-ben romantikus stílusban megújították. A templom alatti kripta a mai napig a szerzetesek temetkezőhelye.

A magyar honfoglalás ezredik évfordulójára 1896-ban emelt hét millenniumi emlékmű egyike.
Az emlékműtől még sikerült a főapátságról egy képet készíteni, aztán rohanás - már amennyire a 10 kg-os hátizsákkal ez lehetséges - az eső elől.

A főapátság 13. századi késő román - kora gótikus bazilikáját veszi körül a monostor épülete a 15. századi Mátyás-korabeli kerengővel, a 18. századi barokk lakórésszel és a 19. századi klasszicista könyvtárral. A Pannonhalmi Bencés Főapátság 1996-tól a Világörökség része.

Menedékünk, ahol pecsétet is kaptunk.

Krisztus és szivárvány.

A római katolikus Gyümölcsoltó Boldogasszony templom alapjai a 12. századból valók, 1734-ben és 1880-ban átalakították, jelenlegi formáját az 1970-es években nyerte el. Kiváló szállást kaptunk itt a templom melletti Boldogasszony Házban, ...

... a főapátság árnyékában. Az égkép csalóka, esteledés után jócskán esett, ami izgalmakat ígért a másnapi Sokorón való átkelésben.